niedziela, 29 maja 2011

Ogórek




























Słowo oldskul można definiować na parę sposobów. Najbardziej jednak charakter tego słowa oddaje Jelcz 272 MEX. Pojazd klasa sam w sobie. Niepowtarzalny wygląd karoserii, duch epoki na czterech kółkach.

Zagłębmy się jednak nieco bardziej w jego charakterystykę (dzięki uprzejmości przegubowiec.com):

Autobus cechował specyficzny obły kształt, stąd też szybko zyskał on nazwę ''Ogórek''. Charakterystyczny wygląd przodu tworzyła owalna krata wlotu powietrza wraz z dwoma dużymi reflektorami i panoramicznymi, giętymi szybami. Konstrukcja Jelcza 272 MEX powstała przez zabudowę autobusowego nadwozia na odpowiednio wydłużonym podwoziu ciężarówki. Był to więc autobus przedniosilnikowy z kabiną kierowcy umieszczoną nad silnikiem. 

Dostęp do wnętrza zapewniały 2 pary szerokich, dwuskrzydłowych drzwi, za którymi znajdowały się 2 wysokie stopnie. Wnętrze podzielone było na dwie części - przednią, z niewielkim podwyższeniem, z wysoką osłoną silnika i umieszczoną obok niej kabiną kierowcy oraz zamontowanymi bokiem siedzeniami; oraz tylną, z miejscami siedzącymi i stojącymi. Okna boczne były niewielkie, przez co obserwacja trasy podczas podróży na stojąco była utrudniona. We wnętrzu umieszczono łącznie 28 miejsc siedzących oraz stanowisko dla konduktora.

Pierwsze wozy wyjechały na linię pospieszną D dnia 20 listopada 1963 Ostatnie wozy w kwietniu 1983 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz